“Det bekväma sittandet är en ’konst’, vilket det inte bör vara. Istället bör tillverkningen av sittmöbler ske med sådan ’konst’ att sittandet i dem icke blir någon ’konst’”

Att Bruno Mathsson började formge möbler är kanske inte så förvånande med tanke på att han växte upp med en pappa som var snickare.Bruno Mathssons karriär tog sin början med fåtöljen Gräshoppan som han ritade till Värnamo Lasarett 1931. fåtöljen blev dock inte den succé Bruno Mathsson hoppats på och fåtöljerna stod länge undangömda på lasarettets vind.

När Bruno Mathsson några år senare fick ställa ut sina alster på Röhsska konstslöjdmusseet fick han däremot ett stort gensvar och erbjöds en plats på världsutställningen i Paris året därpå, 1937. Det blev en publikframgång och Bruno Mathssons lilla firma i Värnamo fick plötsligt beställningar från såväl Europa som USA. Men karriären stannade upp när andra världskriget bröt ut. Men trots svårigheterna fortsatte han att rita och utveckla sina möbler. Under denna period kom han att bl.a. rita både Pernilla och Pernilla 2.

Just Pernillafåtöljen har i mångt och mycket blivit ett signum för Bruno Mathsson. Senare utvecklade han designen ytterligare så att den bl.a. blev bredare och fick dynor med mjuk stoppning. Eftersom dessa dynor från början delvis tillverkades i latex kan de idag vara i ett ganska tråkigt skick (latexen torkar och bildar ett gummidoftande fint damm som inte alls är så skönt att sitta i). Men misströsta inte! Tapetseraren kan hjälpa dig med det mesta. Allt från ny sadelgjord (natur, svart eller vit), nytt fårskinn där antingen hela eller bara delar kläs. Dynorna kan tillverkas helt på nytt, justera eller bara ges nytt modernt tyg. Det finns en hel värld av möjligheter att förnya din älskade möbelklassiker. För det är ju så att man inte bara sitter bra i Bruno Mathsson möbler, de är vackra att se på också!