Carl Malmsten och alla hans möbler

De allra flesta av oss känner till Carl Malmsten. Även för de som har ett ringa intresse för möbler och formgivning brukar hans namn klinga igenkännande. Han är en av Sveriges största formgivare i modern tid. En egensinnig man som gjorde avtryck i vår historia inte bara med sina möbler utan även som upphovsman till en mängd olika hantverksskolor.

Många är det säkert som kan räkna upp namnet på några av hans mest framgångsrika modeller, så som Samsas, Jättepaddan, Hemmakväll, Lilla Åland, Farmor o.s.v. Men visste du att han också ritade möbler med namn som Ulla, Själevad och Undantaget? Nej, det är inte lätt att hålla reda på alla namn inte minst med tanke på att Carl Malmsten ritade omkring 10 000 olika modeller. Ett imponerande antal.

Med tanke på alla dessa olika modeller så är det inte så förvånande att en lite mindre känd fåtölj dök upp min verkstad innan jul. Det mest spännande var att ägaren inte själv visste att det var en äkta Malmsten. Just denna modell saknade dessutom den klassiska metallplattan på undersidan. Inte heller fanns någon brännmärkning vilket är vanligare på de äldre modellerna.

Så när denna mycket slitna (med andra ord älskade) fåtölj dök upp på Lindfeldts Tapetseri så misstänkte jag direkt att det, trots avsaknaden av märkning, var en äkta Carl Malmsten. Dels för att jag både sett och läst om den här modellen tidigare men också eftersom Carl Malmstens formspråk är svårt att ta miste på. Framför mig stod föregångaren till Samsas, fåtöljen Konsert ritad 1923 till Stockholms Konserthus. Ett ytterligare bevis på dess äkthet hittade jag fastklistrad på ryggens stomme, en fraktsedel. Den lilla papperslappen avslöjade även att stommen var tillverkad på O. Bernström Möbelfabrik i Åseda. En möbelfabrik med anor från början av 1900-talet och som inte bara levererade trästommar till Malmsten utan även DUX, Nordiska Kompaniet, Svenskt Tenn AB m.fl.

Det är sådana här historier som sätter guldkant på min tapetserarvardag. Och ägaren till fåtöljen fick inte bara hem en nyklädd möbel utan även lite mer kunskap om dess ursprung.

Till sist vill jag tipsa om SVT:s öppna arkiv där man kan se en liten intervju från 1970 med Carl Malmsten. Klicka här så kommer du direkt till del 1.

2 kommentarer

  1. Hej,
    jag tror mig ha en Carl Malmstens fåtölj modell farmor. Ska dessa alltid ha märkning på sig? Finns andra kännetecken för att veta om den är äkta eller inte?
    mvh
    Anneli

    • Lindfeldts Tapetseri

      17 mars, 2011 kl 09:07

      Hej Anneli,
      Tack för din fråga. Man kan enkelt säga att om möbeln har en brännmärkning (CM) eller en metallplatta så kan man vara ganska så säker på att det är en äkta Carl Malmsten. När det gäller andra kännetecken så är det svårt att ge handfasta råd. Jag tror det handlar om att titta och läsa mycket om möbler för att lära sig kännetecknen. Det finns nog inga snabba genvägar är jag rädd. Personligen har jag ju dessutom genom mitt yrke ett stort kontaktnät inom industrin samt via Sveriges Tapetserarmästare som jag kan rådfråga om jag känner mig vilsen.

      Men jag vill tillägga att jag tycker det är synd att vi ofta fokuserar på om möbeln är ”äkta” och vilket ekonomiskt värde den har. Affektionsvärdet är för mig värt så otroligt mycket mer. Kanske är din fåtölj inte tillverkad på en Malmstensverkstad men det betyder inte att den är historielös. Så mitt råd är att vårda era möbler utifrån vad ni själva tycker inte vad inredningstidningarna eller experterna säger.

      Bästa hälsningar
      Annika

Kommentarer inaktiverade.